Wednesday 12 June 2013

Terung Celup Tepung



Inilah buah terung ...heheh macamlah korang tak kenal kan.......... alkisahnya buah terung dah hampir 2 minggu didalam peti sejuk , kakak aku bawakan dari kampung aduss.... aku memang lah tak tahu nk masak apa dengan terung ni... tiba-tiba teringatkan Restoran Shogun Bandar Sunway pertama kali aku makan terung celup tepung dekat situ so apa lagi ...  terjadilah terung celup tepung aku yang rasanya seperti Cendawan goreng huhuhu.... okay en suami yang makan sampai habis dengan cili sos tau katanya sedap mcm cendawan goreng...... bangga lah kejap aku ni dapat pujian hehee

Korang kat rumah pun boleh buat jugak bukannya susah pun........

Resipi 
Tepung gandum dan Tepung beras
sedikit air/ dan garam
sedikit rempah kari tak kisahlah daging atau ikan
dan lada sulah . 
( bancuhan tepung tu jangan cair sangat yer ) nanti tak cantik plak sebab tak tersalut dekat terung ,,

gaulkan semua sekali kemudian tunggu apa lagi goreng jerlah .. potong terung tu bulat-bulat yer jangan macam aku mula-mula aku dh potong bulat, lagi dipotong jadi setengah hehehe... dan jangan terlalu tebal nanti tak ranggup pulak...  aku tak masukkan telur pun sebb terung tu dah lembut so kalau masukkan telur takut berminyak...  so just letakkan tepung beras dan tepung gandum jer .. tpung beras lebih dari tepung gandum barulah raggup dan sedap..... kalau ada bijan mesti sedap jugak ni ... lain kalilah aku buat letak bijak lak hehe.. oopss kunyit pun aku tak letak sebabnya rempah kari tu dah cukup kuning ler.... so tak payah letak kunyit apa2 pun terpulanglah nak letak pun boleh jugak

P/S : gambar tak der lah plak terlupa ...  tapikan aku baru tengok rupanya dalam googles ramai dah yang dok makan terung celup tepung ni hehe. so bukanlah sesuatu yang baru okay ...........

No comments:

Post a Comment