Saturday 22 June 2013

Nasi Briani Rempah Adabi


Memandangkan hari ni tak der nak jalan memana disebabkan en suami yang bz dengan eventnya dekat cyberjaya so aku buatkan nasi briani utk anak-anak ajer,,,, sepanjang hari dkeat cyber jaya malam baru balik so abang balik malam nasi briani dah habis yer abang... sorry hehe...
Apa ajer yang ada dalam peti sejuk aku guna ajer sebab malas nk pergi kedai... so nasi beriani aku ni ala-ala derhaka sikit lah yer hahaha... tak cukup bahan.. minyak sapi,,, daun pudina....susu cair pun tak der hahah... hentam ajerlah asalkan ada beras basmathi dan rempah nasi briani semua boleh jadi okay..

Nasi briani ni pun dah lama aku tak buatkan utk mereka makan.. kesian lah plak kan... biasalah seperti kata tuan puteri aku yang sorang ni mama kalau nak masak apa mesti setahun sekali leh makan special ... sampai cam tu sekali diperlinya aku " setahun sekali " hahaha.......... amboi sesedap rasa mulut die kan lazerkan mama die ni... tapi memang betul pun asyik-asyik nasi goreng.. nasi putih.. sayur .. sambal.. itu jer yang selalu dimasakkan utk mereka...  orang yang paling makan banyak menambah-nambah siapa lagi tuan puteri sorang ni lah.... siap request esok boleh masakkan lagi tak... Ooopss sorry lah yer kakak... kena tengok mood mama dulu ,...

Korang kalau nk buat nasi briani pun boleh bukannya susah pun.. lebih kurang nasi ayam jer tau..
minyak sapi .. tumiskan bersama bawang merah, bawang putih dan halia yg sudah diblend..dan juga masukkan bunga lawang, bunga cengkih.. buah pelaga dan apa2 ajerlah yang boleh menaikan keharumannya... ikut suka korang lah kan,,,,, okay sesudah bau wangi dan kekuningan.. korang masukkan rempah nasi briani, daun pudina yang sudah dicincang dan juga tomato yang sudah dicincang juga.... perlahankan api agar rempah tak hangit kemudian masukkan air dan susu ... last sekali masukkan beras yang sudah disejat, kismis dan juga kacang pes...  .. kalau boleh make sure beras tu direndam dulu yer dan jgn basuh banyak kali sangat takut nanti hancur... heheh... siap semua masukkan dalam periuk nasi elektrik..  bila masak .. dah boleh makan... senang jer kan.. kalau u all beli dkat luar siaplahkan... huhuhu.... oopps kalau nk dapatkan keharuman jgn lupa masukkan daun pandan... InsyaAllah mesti jadilah nasi beriani korang semua ... sebab memang tak susah pun.. aku yang setahun sekali masakkan nasi beriani ni pun boleh takkan u all tak boleh hehehe....... yang penting kena rajin itu ajer..


p/s: nasi briani aku yang ini aku tumiskan dgn butter sbb minyak sapi tak der dan aku masukkan susu segar yang anak aku selalu minum pagi-pagi hahaha.. hentam ajerlah... 



No comments:

Post a Comment