Wednesday 5 June 2013

Makan vs Mengantuk

Assalamuailaikum...

Selamat tenghahari .. keadaan waktu sekarang nampak bantal ajer.. mata tak mampu nak buka hehe tapi still boleh manaip dekat sini tau. Sebenarnya rasa mengantuk ni bukannya disebabkan kurang tidur ajer  kekadang disebab kan oleh keadaan persekitaran kita juga ... dan ada juga faktor- faktor lain yang meyebabkan mata tak larat nak buka . aduhai mata , tenghari lepas makan ajer nk tidur juga tak kiralah dirumah ataupun dipejabat.

Betul ker , orang kata kalau kita sering rasa mengantuk diwaktu-waktu sekarang adalah disebabkan badan kita kekurangan air, kita kena minum air separuh dari berat badan kita .. hm adehh kalau macam tu selalulah kita pergi tandas kan hahah. . oh okay serius sikit jgn marah yer ini fakta bukan auta okay.

Secara umumnya kita memerlukan sekurang-kurangnya 8 gelas air atau satu liter air sehari, berbeza megikuti aktiviti yang dilakukan dan cuaca tempat tinggal . Air adalah unsur penting dalam badan.  Air bertindak sebagai pelarut, penyejuk, pelumas dan agen pengangkut nutrien ke seluruh badan.

Kalau musim panas mestilah kita rasa nak sangat minum air yang banyak banyak banyak kan kan kan.... kita akan cepat rasa dahaga. Bagaimanapun, cetusan rasa dahaga ini terjadi lewat. Biasanya apabila kita merasa dahaga, badan sudah kehilangan kira-kira dua cangkir cairan tubuh. Kehilangan ini dapat menimbulkan berbagai implikasi. 

Secara jujurnya saya memang kurang minum air. agaknya sebab itulah puncanya saya sering rasa mengantuk bila tengahari jer lepas makan saya dah tak larat nak membuka kelopak mata ini aduhai.... air ... air .. air..... 


P/S : Biasanya kalau rasa mengantuk sangat saya akan pegang batang pen dan main-mainkan batang pen ataupun saya makan asam ( buah mempelam muda )  - jgn amalkan selalu okay. sebaiknya minumlah air banyak-banyak. ..dan pastikan air cukup didalam badan kita ...

2 comments:

  1. hrmmm...kite pung kurengg minum ayo..tah nape ekk...heee..tpi x plo rase ngantuuk...cme penatt jee..sbb kite rajin brjalan2...bkn cm Merpati Putih nii...koje ngadap komputer jee..meme arr cpat nk zzzz jee...huhuuuuu...jnge maghah nooo...hikhikkk..

    ReplyDelete
  2. hahahha.. yer merpati putih suka mengadap pc jer kan.. layan jiwa yerlah tu riyan cute ajer rajin jalan ketuk kuman sana sini entah mana arah tuju haha ish2

    ReplyDelete