Thursday 13 June 2013

Kuih Sepit aka Kuih Kapit

Kuih sepit yang ni sedap ler juga tapi kurang lemaknya dan manis sangat .....dalam ada coklat

tengok orang ni bakar kuih sepit teringat aku masa dulu -dulu huhuhu... macam ni ler rupanya aku hahaha... yer ker ??

guna dapur gas ni aku tak pernah buat lagi hm.. adakah sedapnya akan sama seperti yang dibkar , adakah wanginya seperti yang dibakar entahlah..
bila acuan dah panas ,, curahkan ajer tepung didalam acuan dan tutup dan cepat-cepat letak ditempat membakar


Beakfast kuih sepit pagi ni , bukan kiriman dari kampung tapi beli dekat sini ler. Orang sini panggil kuih Kapit tapi aku dari kecik sampai besar memang kenal kuih ni dengan nama kuih sepit heheh..

Dulu sebelum kahwin tiap-tiap tahun selalu kena bakar kuih sepit ni adusss malas nya tak tahulah nk habaq kan...hehe. tapi kalau tak tolong mak siapalah lagi nk tolong sebabnya orang kampung ramai yang order kuih ni so terpaksalah juga aku yang malas ni bakar kuih sepit... . dengan asap bekepu-kepul , pedih mata ku.... panas lagi, dah ler time tu bulan puasa lak faham-faham jerlah kan hahaha ....kering tekak dibuatnya maklumlah duduk depan api mana tak kering tekak nih.... tapi belum pernah lagi lah kan bakar kuih sepit ni sampai kena tinggal puasa hehe....

lepas subuh selalunya kami akan mula bakar arang dan panaskan acuan sementara mak membancuh tepung didapur. . tetiba rasa rindu pula zaman itu kan.......... Indahnya kenangan itu kan. tapi itulah sekarang ni mak dah tak larat nak buat kuih sepit ni, kami adik beradik tak tahu nk bancuh tepung kuih sepit ni , boleh buat tapi tak sesedap tangan mak yang membancuhnya... kata orang apa ajer yang ibu masak selalunya memang sedap hehehe....... begitu jugalah dengan aku apa ajer yang ibu aku masak semuanya sedap lah. .. .. dan pastinya memang time tu kuih sepit mak aku memang dikenali satu kampung lah........ mana taknya memang sedap pun heheh wangi. rangup dan lemak.... 
Rasa teringinlah plak nk makan kuih sepit yang mak buat.... 

No comments:

Post a Comment